현대자동차, ‘아이오닉 5’ 세계 최초 공개

주요 디자인 및 상품성을 보여주는 론칭 영상이 현대 월드 와이드 유튜브를 통해 전 세계에 중계

문홍철 기자 | 기사입력 2021/02/23 [18:16]

현대자동차, ‘아이오닉 5’ 세계 최초 공개

주요 디자인 및 상품성을 보여주는 론칭 영상이 현대 월드 와이드 유튜브를 통해 전 세계에 중계

문홍철 기자 | 입력 : 2021/02/23 [18:16]

▲ 왼쪽부터 현대자동차 차량아키텍처개발센터 파예즈 라만 전무, 현대자동차 상품본부장 김흥수 전무, 현대디자인담당 이상엽 전무, 현대자동차 크리에이티브웍스실장 지성원 상무, 현대자동차 장재훈 사장이 아이오닉 5와 기념 촬영을 하고 있다  © 사건의내막


[사건의내막 / 문홍철 기자] = 현대자동차 전용 전기차 브랜드 아이오닉의 첫 모델인 ‘아이오닉 5(IONIQ 5, 아이오닉 파이브)’가 공개됐다.

현대차는 23일(한국 시각) 온라인을 통해 ‘아이오닉 5 세계 최초 공개’ 행사를 진행했다. 이날 행사에서는 아이오닉 5의 주요 디자인 및 상품성을 보여주는 론칭 영상이 현대 월드 와이드 유튜브를 통해 전 세계에 중계됐다.

아이오닉 5는 아이오닉 브랜드의 지향점인 ‘전동화 경험의 진보(Progress electrified for connected living)’를 향한 여정의 시작과 전기차 시대의 본격적인 도래를 알리는 친환경 차량으로, 단순한 기술의 진보가 아닌 고객에게 새로운 모빌리티 경험을 제공하는 데 중점을 두고 있다.

이는 고객의 더 나은 일상에 기여한다는 현대차 브랜드 비전인 ‘휴머니티를 향한 진보(Progress for Humanity)’와도 일맥상통한다.

모델명은 전기적 힘으로 에너지를 만들어 내는 이온(Ion)과 현대차의 독창성을 뜻하는 유니크(Unique)를 조합해 만든 브랜드명 ‘아이오닉’에 차급을 나타내는 숫자 ‘5’를 붙여 완성됐다.

현대차는 아이오닉 5에 세계 최고 수준의 현대차그룹 전기차 전용 플랫폼인 ‘E-GMP(Electric-Global Modular Platform)’를 최초로 적용하고 고객들이 자신만의 라이프스타일에 맞춰 차량의 인테리어 부품과 하드웨어 기기, 상품 콘텐츠 등을 구성할 수 있는 고객 경험 전략 ‘스타일 셋 프리(Style Set Free)’를 반영해 전용 전기차만의 가치를 극대화했다.

토마스 쉬미에라 현대차 고객경험본부장은 “혁신적인 실내공간과 첨단기술로 완전히 새로운 경험을 선사할 현대차 최초의 전용 전기차 아이오닉 5를 소개하게 돼 영광”이라며 “아이오닉 5로 고객들의 다양한 라이프 스타일을 지원해 전기차에 대한 고객 경험 패러다임을 바꾸겠다”고 말했다.

아이오닉 5는 △독창적이고 미래적인 디자인 △다목적을 위해 혁신적으로 설계된 넓은 실내 공간 △환경친화적인 소재와 컬러 △전용 전기차만의 역동적인 주행 성능과 충돌 안전성 △편리하고 효율적인 급속 충전 시스템 △무빙 에너지 시스템 개념의 V2L(Vehicle To Load) △다양한 첨단 운전자 보조 시스템 및 최첨단 인포테인먼트 사양 등을 적용해 최상의 상품성을 갖췄다.

포니로 시작된 45년간의 현대차 디자인에 대한 존경을 담은 디자인

현대차는 아이오닉 5를 통해 전용 전기차만의 새로운 디자인과 전기차 시대에 자동차를 경험하는 방식의 근본적인 변화를 제시한다. 아이오닉 5의 외부는 포니로 시작된 현대차의 디자인 유산을 재조명, 과거에서 현재와 미래로 연결되는 시간을 초월한 디자인을 구현했다.

이는 1974년 처음 공개된 포니가 대한민국 자동차 산업의 시작을 알리는 아이콘이었던 것처럼 포니가 대변하는 현대차의 도전정신을 디자인에 담은 아이오닉 5도 첫 전용 전기차로서 새로운 전기차 시대를 선도해 나간다는 의미가 있다.

아이오닉 5의 가장 핵심적인 디자인 요소는 ‘파라메트릭 픽셀(Parametric Pixel)’이다. 파라메트릭은 디지털 디자인 기술을 극대화한 기하학적인 알고리즘(데이터나 수식을 통해 자연적으로 도형이 생겨나는 것)을 디자인적 요소로 활용하는 것으로, 전통적인 방식인 드로잉이나 스케치보다는 디지털 데이터를 통해 생성되는 선·면·각·도형들을 활용해 자동차 디자인에 반영한다.

파라메트릭 픽셀은 이미지를 구성하는 최소 단위인 픽셀을 형상화한 아이오닉 5의 차별화된 디자인 요소로 아날로그와 디지털을 융합해 세대를 관통한다는 의미를 담았다.

파라메트릭 픽셀은 전조등과 후미등, 휠을 비롯해 전기 충전구에도 적용돼 아이오닉 5만의 독창적인 디자인 정체성을 보여주는 것은 물론 고객에게 미래 모빌리티가 선사할 창의성과 즐거움, 긍정적인 경험을 제공한다.

아이오닉 5의 전면은 좌우로 길게 위치한 얇은 전조등이 인상적이며 현대차 최초로 상단부 전체를 감싸는 클램쉘(Clamshell) 후드를 적용해 면과 면이 만나 선으로 나눠지는 파팅 라인을 최소화함으로써 유려하면서도 하이테크적인 이미지를 완성했다. 클램쉘 후드는 조개껍질과 같이 접었다 펼 수 있는 디자인이 반영된 후드로, 후드와 펜더 부분을 일체화시켜 하나의 패널로 구성된다.

이와 함께 전면 범퍼 하단의 ‘지능형 공기유동 제어기(AAF, Active Air Flap)’는 주행 시 공기 흐름을 원활하게 함으로써 공기저항을 줄여줘 주행거리 연장에 기여하는 것과 동시에 역동적인 느낌을 준다. 지능형 공기유동 제어기는 차량 전면 범퍼 하단의 에어플랩(공기 덮개)을 통해 공기 흐름을 제어하고 차량 내부 부품을 효율적으로 냉각시키는 장치로 연비 향상에 도움을 준다.

측면의 경우 포니를 연상시키는 실루엣을 바탕으로 직선으로 곧게 뻗은 캐릭터 라인과 동급 최장인 3000mm의 축간거리가 시선을 사로잡으며, 현대차 전기차 역대 최대 직경이자 공기 역학 구조를 적용한 20인치 휠은 완벽한 전기차 비율을 선보인다.

특히 대형차 수준의 3000mm에 이르는 축간거리는 고객에게 디자인적인 아름다움을 선사하는 것은 물론 E-GMP 기반 설계와 함께 혁신적인 실내 경험을 제공하는 중요한 토대이다.

후면은 좌우로 길게 이어진 얇은 후미등을 적용해 전면과 통일성을 강조했으며 미래적인 분위기를 자아낸다.

여기에 카메라와 모니터 시스템이 연결된 디지털 사이드미러(Digital Side Mirror, 내수 전용)와 스마트키를 가지고 다가가면 도어 손잡이가 자동으로 나왔다가 들어가는 오토 플러시 아웃사이드 핸들은 첨단적인 이미지를 연출한다.

디지털 사이드미러는 현대차 최초로 적용된 사양으로 일반 미러를 카메라와 모니터로 대체해 사각지대를 크게 줄일 수 있어 안전성을 향상 시키는 것은 물론 기존 차량에서는 느낄 수 없었던 새로운 전기차의 경험을 고객에게 선사한다.

아울러 루프 전체를 고정 유리로 적용하고 전동 롤블라인드 기능을 추가한 비전루프(선택사양)를 장착해 개방감을 향상했으며, 태양광 충전으로 주행가능거리를 연 최대 1500km(우리나라 평균 일사량, 후륜 구동 19인치 타이어 기준) 늘려 주는 솔라루프(선택사양)로 친환경 이미지를 강조했다.

생활과 이동의 경계를 허무는 혁신적인 실내 공간

아이오닉 5의 실내는 E-GMP 적용을 통한 최적화된 설계에 편안한 거주 공간(Living Space)이라는 테마를 반영해 생활과 이동의 경계를 허무는 혁신적인 공간으로 거듭났다.

또한 미래 모빌리티가 보여줄 실내 공간의 새로운 개념을 제시하고 외부와 내부가 끊김 없이 이어지는 심리스(Seemless)한 공간의 창조로 고객에게 새로운 경험을 제공한다.

아이오닉 5는 전기차 전용 플랫폼을 적용해 가능해진 플랫 플로어(Flat Floor)와 한눈에 봐도 긴 축간거리로 여유로운 탑승자 거주 공간을 제공하는 것은 물론 실내 이동 편의성이 향상됐다.

실내 공간 활용의 백미는 ‘유니버셜 아일랜드(Universal Island)’이다. 기존 내연기관의 센터 콘솔 자리에 위치한 유니버셜 아일랜드는 15W 수준의 고속 스마트폰 무선 충전 시스템이 적용됐고, 위아래로 나뉜 트레이 구조를 갖췄으며 하단 트레이의 경우 노트북이나 핸드백 같은 수화물을 수납할 수 있다.

또한 최대 140mm 후방 이동이 가능해 1열뿐만 아니라 2열 승객까지도 목적에 따라 활용할 수 있다.

여기에 시트 등받이 및 쿠션 각도 조절로 무중력 자세를 만들어 주는 1열 운전석·동승석 릴렉션 컴포트 시트(다리받침 포함)와 최대 135mm 전방 이동이 가능한 2열 전동 슬라이딩 시트를 활용할 경우 아이오닉 5의 실내는 휴식 공간·일하는 공간·여가를 즐기는 공간 등으로 다양하게 변화시킬 수 있다.

공간 활용도를 높여주는 실내 디자인과 넉넉한 적재 공간도 눈에 띈다. 아이오닉 5는 히터와 함께 있던 블로워(송풍기)의 위치를 이동 시켜 슬림화한 칵핏과 초고강도 소재로 기존 내연기관 차량 대비 시트 두께를 약 30% 줄인 전기차 전용 슬림 디자인 시트를 적용해 실내 거주 공간성을 더욱 향상했다.

또한 슬림화한 칵핏과 유니버셜 아일랜드·전동 슬라이딩 시트 등을 적절히 활용하면 운전석과 조수석으로 쉽게 이동할 수 있는 공간이 만들어져 주차 시 마주하기 쉬운 하차 불편 상황 등에 대처할 수 있다.

아울러 내연기관차의 엔진룸 자리에 마련한 앞쪽 트렁크(Front Trunk)와 2열 전동 시트의 이동을 이용해 공간을 극대화할 수 있는 트렁크 등을 통해 실용적인 적재 공간을 갖췄다.

스티어링 휠 뒤에 적용한 컬럼 타입 전자식 변속 레버(SBW)를 비롯 12인치 클러스터와 12인치 인포테인먼트 시스템 화면을 하나의 유리로 덮는 첨단 공법을 통해 일체화한 실내 디스플레이는 사용자의 조작 편의성을 높일 뿐만 아니라 내부 공간을 더 넓어 보이게 한다.

지속가능성을 위한 환경친화적인 소재와 컬러 적용

현대차는 아이오닉 브랜드의 비전인 지속가능성이 반영된 환경친화적인 소재와 컬러를 아이오닉 5에 적용해 차별화된 감성을 전달한다.

아이오닉 5의 내장은 친환경 및 재활용 소재를 곳곳에 다양하게 활용했다. 도어 트림과 도어 스위치, 크래시 패드에 유채꽃·옥수수 등 식물에서 추출한 바이오 오일 성분이 사용된 페인트를 적용했으며 시트는 사탕수수·옥수수 등에서 추출한 바이오 성분을 활용해 만든 원사가 포함된 원단으로 제작됐다.

또 재활용 투명 페트병을 가공해 만든 원사로 제작한 직물이 시트와 도어 암레스트(팔걸이)에 적용됐고, 종이의 가벼움과 자연 소재 외관을 가진 페이퍼렛 소재가 도어가니시에 사용됐다.

그뿐만 아니라 시트 제작을 위한 가죽 염색 공정까지 식물성 오일을 사용하는 등 친환경 공정을 활용해 더욱 다양한 영역에서 지속가능한 방식이 적용될 수 있게 했다.

내·외장 컬러는 자연에서 영감을 받아 개발했다. 외장 컬러는 △친환경의 깨끗함을 상징하는 아틀라스 화이트 △순수한 빛에서 전달되는 따스함과 가상 공간에 존재하는 새로운 전기차 기술을 금속의 컬러로 형상화한 그래비티 골드 매트 △극점(Pole)의 맑은 하늘과 청량한 바람의 느낌을 담은 루시드 블루 펄 △대지의 자연색으로 신비함을 표현한 미스틱 올리브그린 펄 △천연 광물 결정체의 순수함과 미래지향적인 기술이 공존함을 보여주는 디지털 틸그린 펄 등 자연 친화 컬러 5종을 포함해 △팬텀 블랙 펄 △사이버 그레이 메탈릭 △갤럭틱 그레이 메탈릭 △슈팅스타 그레이 매트 총 9가지가 있다.

내장 컬러는 △강가의 조약돌을 컬러로 표현한 다크 페블 그레이 투 톤(Two Tone) △대지의 토양과 바다 갯벌에서 영감을 얻은 테라브라운/머드그레이 투 톤(내수 전용) 등 자연의 모습을 연상시키는 이미지를 담은 2종과 △옵시디안 블랙 모노 톤(Mono Tone) △다크 틸 그린 투 톤 총 4가지로 운영된다.

전용 전기차만의 역동적이고 효율적인 주행성능과 강화된 충돌 안전성

현대차는 아이오닉 5를 72.6kWh 배터리가 장착된 롱레인지와 58.0kWh 배터리가 탑재된 스탠다드 두 가지 모델로 운영한다.

1회 충전 시 최대 주행가능거리는 롱레인지 후륜 구동 모델을 기준으로 410~430km(국내 인증방식으로 측정한 당사 연구소 결과)이며, 350kW급 초 급속 충전 시 18분 이내 배터리 용량의 80% 충전과 5분 충전으로 최대 100km 주행할 수 있다(유럽 인증 WLTP 기준).

후륜에 기본 탑재되는 모터는 최대 출력 160kW, 최대 토크 350Nm이며 트림에 따라 전륜 모터를 추가해 사륜 구동 방식도 선택할 수 있다(사륜 합산은 최대 출력 225kW, 최대 토크 605Nm).

롱레인지 사륜 구동 모델의 경우 정지 상태에서 시속 100km/h까지 걸리는 시간이 5.2초로 역동적인 주행 성능을 체험할 수 있다(당사 연구소 측정 결과).

여기에 현대차는 모터와 구동축을 주행상황에 따라 분리하거나 연결할 수 있는 디스커넥터 구동 시스템(DAS, Disconnector Actuator System)을 탑재해 2WD와 4WD 구동 방식을 자유롭게 전환함으로써 불필요한 동력손실을 최소화하고 효율적인 주행을 할 수 있게 했다.

또한 E-GMP 적용으로 가장 무거운 배터리가 차량 중앙 하단에 위치하면서 무게중심이 낮아지고 중앙에 놓이게 되는 것은 물론, R-MDPS(랙 구동형 파워스티어링)에 후륜 5링크 서스펜션까지 적용되면서 핸들링과 승차감, 주행 안정성 등 자동차가 가져야 할 기본 성능이 모두 높아졌다.

이 밖에도 효율적인 전기차 주행을 위한 사양들이 아이오닉 5에 탑재됐다. 히트펌프 시스템은 겨울철 기온에 많은 영향을 받는 전기차의 1회 충전 주행가능거리 감소를 최소화하는 기술로, 구동 모터와 같이 전장 부품에서 발생하는 폐열을 실내 난방에 활용해 배터리의 전력 소모를 최대한 줄인다.

스마트 회생 시스템 2.0은 전방의 교통 흐름과 내비게이션 지도 정보를 활용해 회생 제동량을 자동 조절하는 기능이다. 교통체증이 예상되거나 앞 차가 가까울 때는 자동으로 회생 제동량을 높이고 교통이 원활할 때는 회생 제동량을 낮춰서 효율적인 주행이 가능하도록 해준다.

또한 현대차는 차량 전방부에 충돌 하중 분산구조를 적용해 승객실 변형을 최소화함으로써 탑승자 보호를 위한 충돌 안전에도 심혈을 기울였다.

배터리 안전을 위해서는 차량 하단 배터리 보호 구간에 알루미늄 보강재를 적용하고 배터리 전방과 주변부에 핫스탬핑 부재를 보강해 충돌 안전성을 높였다. 또한 냉각수가 배터리에 흘러드는 것을 막기 위해 냉각 블록 분리구조를 적용해 충돌 등으로 인한 냉각수 유출 시에도 안전성을 확보했다.

편리한 충전과 새로운 전동화 경험을 선사하는 신기술

아이오닉 5에는 다양한 충전 인프라를 이용할 수 있는 400V/800V 멀티 급속 충전 시스템이 세계 최초로 적용됐다.

이 멀티 급속 충전 시스템은 차량의 구동용 모터와 인버터를 활용해 충전기에서 공급되는 400V 전압을 차량 시스템에 최적화된 800V로 승압해 안정적인 충전을 가능하게 해준다.

400V/800V 멀티 급속 충전 시스템 탑재로 아이오닉 5 고객은 800V 충전 시스템의 초고속 충전 인프라는 물론 일반 400V 충전기도 사용할 수 있어 충전 스트레스에서 벗어날 수 있다.

차량 외부로 일반 전원(220V)을 공급할 수 있는 V2L 기능은 아이오닉 5가 고객에게 새로운 전동화 경험을 제공하는 핵심 요소이자 움직이는 에너지원으로서 전기차의 새로운 활용 가능성을 확인하는 기회이다.

V2L 기능은 일반 가정에서 사용하는 것보다 높은 3.6kW의 소비전력을 제공해 야외활동이나 캠핑 장소 등 다양한 외부환경에서도 가전제품, 전자기기 등을 제약 없이 사용할 수 있게 해준다.

여기에 한발 더 나아가 V2L은 향후 전기차 배터리를 비상시 가정용 전원으로 활용하거나 전력 사용량이 적은 시간대에 배터리를 충전해 사용량이 많은 시간대에 소비하고 심지어 거래까지 하는 미래의 에너지 생활을 미리 맛볼 수 있는 기능이다.

또 전기차 충전 케이블 연결 즉시 자동으로 인증과 결제가 진행돼 바로 충전을 시작할 수 있는 PnC(Plug and Charge) 기능을 적용해 충전 편의성을 높였다. PnC 기능은 별도의 앱플리케이션을 통해 사전 본인 인증과 카드 등록 후 이용하면 된다.

다양한 첨단 운전자 보조 시스템으로 한 차원 높은 주행 안전 및 편의 확보

아이오닉 5는 능동 안전 기반의 첨단 자율주행 기술을 비롯해 차량 내·외부의 위험 요소로부터 승객을 보호할 수 있는 다양한 첨단 운전자 보조 시스템을 적용해 안전성과 편의성을 확보했다.

△교차로 좌/우측에서 다가오는 차량과 충돌 위험이 있는 경우, 자동으로 제동하고 주행 중 전방에서 보행자가 차로 가장자리에 들어와 있어 충돌 위험이 감지되는 경우 자동으로 회피 조향을 도와주는 전방 충돌방지 보조(FCA) △고속도로 및 자동차 전용도로 주행뿐만 아니라 방향지시등 스위치 조작 시 조향 제어로 차로 변경을 도와주거나 저속으로 주행 중인 정체 상황에도 근거리로 끼어드는 차량에 대응하는 고속도로 주행 보조 2(HDA 2)는 안전하고 편리한 주행을 도와준다.

또한 고속도로 주행 시 도로 상황에 맞춰 안전한 속도로 주행하도록 안전속도 구간 또는 곡선 구간에서는 진입 전에 속도를 자동으로 줄여주고 이후 안전속도 구간이나 곡선 구간을 지나면 원래 설정한 속도로 복귀하는 내비게이션 기반 스마트 크루즈 컨트롤(NSCC)도 적용됐다.

이 밖에도 △차로 이탈방지 보조(LKA) △후측방 충돌방지 보조(BCA) △안전 하차 보조(SEA) △지능형 속도 제한 보조(ISLA) △운전자 주의 경고(DAW) △하이빔 보조(HBA) △후방 교차 충돌방지 보조(RCCA) △차로 유지 보조(LFA) △원격 스마트 주차 보조(RSPA) 등을 탑재해 운전의 안전성과 편의성을 향상했다.

최적의 사용환경 제공하는 편의 및 공조 기술과 최첨단 인포테인먼트 시스템

현대차는 아이오닉 5에 다채로운 편의 및 공조 기술과 최첨단 인포테인먼트 시스템을 적용해 최적의 사용환경을 확보했다.

디지털키는 스마트 키 없이도 스마트폰 애플리케이션을 통해 차량 출입과 시동을 가능하게 해주며 빌트인캠은 차량 내부에 장착된 전·후방 카메라로 영상을 녹화해주고, 인포테인먼트 시스템 화면이나 스마트폰으로 연동이 가능해 녹화한 영상을 확인할 수 있게 해준다.

어드밴스드 후석 승객 알림은 차량 뒷좌석에 승객이 탑승한 경우 실내에 장착된 레이더 센서로 이를 감지한 뒤 운전자에게 클러스터나 문자 메시지를 통해 알림을 제공하는 기술이다. 최상의 실내 환경을 위한 공조 시스템은 쾌적한 공간을 만들어준다.

능동형 공기청정기 시스템은 차량 안의 공기 질을 센서가 실시간 모니터링해 미세먼지 수준을 4가지 컬러로 표시하고 미세먼지 농도에 따라 공기 청정 모드를 작동 시켜 실내 공기를 정화하며, 애프터 블로우(After Blow) 시스템은 시동을 끄고 30분 후 팬을 작동해 공조 장치 내부를 건조해 습기를 제거함으로써 실내 에어컨 냄새 및 세균 발생을 줄인다.

전기차에 어울리는 감성적인 클러스터 그래픽 테마와 편리한 전기차 생활을 돕는 사양들도 아이오닉 5에 적용됐다.

△종이의 순수한 성질을 디자인 테마로, 자연의 활기찬 컬러를 활용해 차량의 다양한 정보를 제공하는 종이(Jong-e) 클러스터 그래픽 사용자 인터페이스(GUI) △내비게이션 메인 지도 화면에 실시간 전기차 충전소 정보를 표시해주고, 상단에 있는 버튼 선택 시 주행가능거리 정보를 제공해주는 기능 △전기차 충전 시작, 예약 충전 대기 등 배터리 충전 상황을 가상엔진사운드시스템(VESS, Virtual Engine Sound System) 스피커를 통해 알려주는 VESS 충전정보 음성 알림 △전기차 특성을 반영한 자연스럽고 심플한 느낌의 웰컴/굿바이 음원과 시동 On/Off 전용 사운드는 전기차의 새로운 경험을 제공한다.

아울러 아이오닉 5에는 △음성인식 복합 제어 기능 △차량 내 간편 결제 △카투홈 등 고객을 배려한 커넥티드 카 서비스들이 탑재됐으며 △캘린더 연동 △발레모드 △내비게이션 무선 업데이트(OTA, Over-the-Air) 등 사용자 편의성을 극대화한 기능 등이 적용됐다.

2월 25일부터 아이오닉 5 국내 사전 계약 시작

현대차는 아이오닉 5의 국내 사전 계약을 2월 25일부터 시작한다.

아이오닉 5의 사전 계약은 롱레인지 모델 2개 트림으로 진행하며 가격은 익스클루시브가 5000만원대 초반, 프레스티지가 5000만원대 중반이다(전기차 세제 혜택 전, 개별소비세 3.5% 기준 / 스탠다드 모델 계약 일정과 전체 모델의 확정 가격 및 세제 혜택 후 가격은 추후 공개 예정).

전기차에 적용되고 있는 개별소비세 혜택(최대 300만원)과 구매보조금(1200만원, 서울시 기준)을 반영할 경우, 롱레인지 익스클루시브 트림은 3000만원대 후반의 금액으로 구매할 수 있을 것으로 예상된다.

사전 계약을 한 고객들에게는 추첨을 통해 500명에게 커스터마이징 품목인 실내 V2L을 무료로 장착해주는 혜택을 제공한다.

현대차는 사전 계약에 맞춰 아이오닉 5의 새로운 기술과 경험을 보여주는 TV 광고 영상도 공개할 계획이다. ‘최초의 경험으로 가득한 새로운 모빌리티 시대’를 주제로 비행 콘셉트를 통해 새로운 세계로 가는 여정을 표현한 이 영상은 2월 25일부터 방영될 예정이다.

아이오닉 5 첨단 운전자 보조 시스템 및 인포테인먼트 사양 상세 설명은 다음과 같다.

첨단 운전자 보조 시스템

차로 이탈방지 보조(LKA)는 일정 속도 이상 주행 중 방향지시등 스위치를 움직이지 않고 차로를 이탈하면 경고를 해주고, 차로 이탈이 감지되면 자동으로 조향을 보조해 차로를 이탈하지 않도록 도와준다.

후측방 충돌방지 보조(BCA)는 차로 변경을 위해 방향지시등 스위치를 움직였을 때 후측방 차량과 충돌 위험이 감지되면 경고를 해주고, 경고 후에도 충돌 위험이 커지면 자동으로 차량을 제어해 충돌 회피를 도와준다.

안전 하차 보조(SEA)는 정차 후 탑승자가 차에서 내리려고 도어를 열 때 후측방에서 접근하는 차량이 감지되면 경고를 해주고, 전자식 차일드 락이 작동해 문이 열리지 않도록 도와준다.

지능형 속도 제한 보조(ISLA)는 전방 카메라 또는 내비게이션의 제한속도 정보를 초과해 주행하면 경고를 해주고, 주행속도를 조절해준다.

운전자 주의 경고(DAW)는 주행 중 운전자의 주의 운전 상태를 표시해주며, 운전자 주의 수준이 ‘나쁨’으로 표시되면 경고를 한다.

하이빔 보조(HBA)는 맞은편 차량 또는 앞차의 램프 등 주변 광원 및 조도를 인식해 자동으로 하이빔을 On/Off 해준다.

후방 교차 충돌방지 보조(RCCA)는 후진 중 좌/우측에서 다가오는 차량과 충돌 위험이 감지되면 경고를 해주고, 경고 후에도 충돌 위험이 커지면 자동으로 제동을 도와준다.

차로 유지 보조(LFA)는 차로 중앙을 유지하며 주행하도록 도와주고, 차로를 인식하지 못할 때 전방 차량을 인식해 일정 시간 동안 조향을 도와준다.

원격 스마트 주차 보조(RSPA)는 차량 외부에서 원격으로 주차 및 출차를 할 수 있게 도와준다.

인포테인먼트 시스템

음성인식 복합 제어는 하나의 명령어로 공조 온도 설정 및 열선/통풍 시트, 스티어링 휠 열선 등을 동시에 제어할 수 있는 기능이다.

차량 내 간편 결제는 제휴된 충전소나 주차장에서 비용을 지불할 때 별도 카드 없이 차량 인포테인먼트 시스템 화면을 통해 손쉽게 결제를 가능하게 해준다.

카투홈은 차량에서 집 안의 조명, 에어컨 등 홈 IoT 기기의 상태를 확인하고 제어할 수 있는 기능이다.

캘린더 연동은 스마트폰에서 목적지 설정을 해 놓으면 교통상황 등을 고려해 출발 시간을 미리 알려준다.

발레모드은 대리주차 시 개인정보를 보호하고 차량의 이동 시간과 현재 위치까지 파악할 수 있는 기능이다.

내비게이션 무선 업데이트(OTA, Over-the-Air)는 소프트웨어 업데이트를 무선으로 다운로드해 설치할 수 있다.

penfree1@hanmail.net

 

*아래는 위 기사를 구글 번역기로 번역한 영문 기사의 [전문]이다. [Below is the [full text] of an English article translated from the above article with Google Translate.

 

 

Hyundai Motor Company unveils'Ionic 5'for the first time in the world

 

Launching videos showing major designs and merchandise are broadcast to the world through Hyundai World Wide YouTube.

 

[Introduction of the case / Reporter Moon Hong-cherl] ='Ionic 5 (IONIQ 5, Ionic Five)', the first model of Ionic, an electric vehicle brand exclusively for Hyundai Motors, was unveiled.

 

On the 23rd (Korean time), Hyundai Motor Company held the'Ioniq 5 World's First Release' event online. At this event, the launching video showing the main design and marketability of IONIQ 5 was broadcasted all over the world through Hyundai World Wide YouTube.

 

IONIQ 5 is an eco-friendly vehicle that marks the beginning of a journey toward the IONIC brand's goal of'Progress electrified for connected living' and the full-fledged advent of the electric vehicle era. It focuses on providing a mobility experience.

 

This is in line with the “Progress for Humanity,” Hyundai Motor Brand's vision of contributing to a better everyday life for customers.

 

The model name was completed with the brand name'Ion', which is a combination of Ion, which generates energy by electric power, and Unique, which means Hyundai's originality, with the number '5' indicating the car class.

 

For the first time, Hyundai Motor Company applied'E-GMP (Electric-Global Modular Platform)', a world-class electric vehicle platform for the Hyundai Motor Group, to Ioniq 5, and customers can use the interior parts, hardware devices, and products of vehicles to suit their own lifestyle. The value of exclusive electric vehicles was maximized by reflecting the customer experience strategy'Style Set Free' that can compose contents, etc.

 

Thomas Shimiera, head of Hyundai Motor's Customer Experience Division, said, “It is an honor to introduce Ioniq 5, the first exclusive electric vehicle for Hyundai Motors, that will provide a whole new experience with innovative interior space and advanced technology.” "We will change our customer experience paradigm."

 

Ioniq 5 is △original and futuristic design △wide interior space innovatively designed for multipurpose △environmentally friendly materials and colors △dynamic driving performance and crash safety unique to electric vehicles △convenient and efficient fast charging system △moving energy system The concept of V2L (Vehicle To Load) △ Various advanced driver assistance systems and state-of-the-art infotainment specifications are applied to have the best product quality.

 

A design with respect for 45 years of Hyundai's design that started as a pony

 

Hyundai Motor Company presents a new design of exclusive electric vehicles and a fundamental change in the way automobiles experience in the electric vehicle era through Ioniq 5. The exterior of the IONIQ 5 sheds light on Hyundai's design heritage, which began as a pony, and realized a timeless design that connects from the past to the present and the future.

 

This means that just as Pony, which was first unveiled in 1974, was an icon that marks the beginning of the Korean automobile industry, the Ioniq 5, which incorporates Hyundai's challenging spirit represented by Pony into its design, is also the first exclusive electric car to lead the new electric car era.

 

The most essential design element of Ioniq 5 is'Parametric Pixel'. Parametric is a geometric algorithm that maximizes digital design technology (a shape that naturally occurs through data or equations) as a design element.It is a line created through digital data rather than a traditional drawing or sketch. It is reflected in the car design by using faces, angles and shapes.

 

Parametric pixels are the differentiated design elements of IONIQ 5 that shape the pixels, the smallest unit that composes an image, and contain the meaning of passing through generations by fusion of analog and digital.

 

Parametric pixels are applied to electric charging ports as well as headlights, taillights and wheels, showing the unique design identity of the IONIQ 5, as well as providing customers with the creativity, pleasure, and positive experiences that future mobility will bring.

 

The front of the IONIQ 5 is impressive with thin headlights located long to the left and right, and a clamshell hood that covers the entire upper part of Hyundai Motor's first minimizes the parting line that meets the face and divides it into a line, creating a refined yet high-tech image. Finished. The clamshell hood is a hood that reflects the design that can be folded and unfolded like a seashell, and is composed of a single panel by integrating the hood and fender parts.

 

In addition, the'Intelligent Air Flow Controller (AAF, Active Air Flap)' at the bottom of the front bumper reduces air resistance by smoothing the air flow during driving, contributing to extending the mileage and giving a dynamic feel. The intelligent airflow controller is a device that controls airflow through an air flap (air cover) at the bottom of the vehicle's front bumper and efficiently cools internal parts of the vehicle, helping to improve fuel economy.

 

On the side, based on a silhouette reminiscent of a pony, the character line stretched in a straight line and the longest axis distance of 3000mm in its class catch the eye.The 20-inch wheel with aerodynamic structure and the largest diameter of Hyundai's electric vehicle is the perfect electric vehicle ratio. Show off.

 

In particular, the wheel-to-wheel distance of 3000mm, which is comparable to that of a large-sized vehicle, is an important foundation for not only providing design beauty to customers, but also providing innovative indoor experience with E-GMP-based design.

 

In the rear, thin rear lights that extend from side to side are applied to emphasize the unity of the front and to create a futuristic atmosphere.

 

In addition, the digital side mirror (for domestic use only) connected to the camera and the monitor system and the auto flush outside handle that automatically comes out and enters the door handle when approaching with a smart key creates a cutting-edge image.

 

The digital side mirror is the first specification applied by Hyundai Motors. By replacing the general mirror with a camera and a monitor, the blind spot can be greatly reduced, improving safety and providing customers with a new electric vehicle experience that was not possible with existing vehicles.

 

In addition, the entire roof was applied with fixed glass and a vision roof (optional) with an electric roll blind function was installed to improve the sense of openness, and the maximum driving distance per year by solar charging is up to 1500 km (Korean average solar radiation, 19 inches of rear wheel drive). Based on tires), the eco-friendly image was emphasized with a solar roof that increases (optional).

 

Innovative interior space that breaks the boundaries between living and moving

 

The interior of IONIQ 5 has been reborn as an innovative space that breaks the boundaries between life and movement by reflecting the theme of a comfortable living space in an optimized design through the application of E-GMP.

 

It also presents a new concept of interior space that future mobility will show, and provides a new experience to customers by creating a seamless space that connects the outside and the inside seamlessly.

 

Ioniq 5 provides a spacious occupant living space with a flat floor made possible by applying a platform exclusively for electric vehicles and a long axis distance at a glance, as well as improving the convenience of indoor movement.

 

The highlight of the use of indoor space is the'Universal Island'. Universal Island, located in the center console seat of the existing internal combustion engine, has a high-speed smartphone wireless charging system of 15W level, has a tray structure divided up and down, and the lower tray can store luggage such as laptops and handbags.

 

In addition, it can move backwards by up to 140mm, so not only the first row but also the second row passengers can be used according to the purpose.

 

In addition, if you use the first-row driver and passenger seat relaxation comfort seats (including legrests) that create a zero-gravity posture by adjusting the seat backrest and cushion angle, and the two-row electric sliding seats that can move up to 135mm forward, the interior of the Ionic 5 It can be transformed into a space for rest, work, and leisure.

 

The interior design that enhances space utilization and the ample storage space are also noticeable. Ioniq 5 is a slim cockpit by moving the position of the blower (blower) that was with the heater, and the slim design seat for electric vehicles that has reduced the seat thickness by about 30% compared to the existing internal combustion engine vehicle, making the interior living space more comfortable. Improved.

 

In addition, if the slim cockpit, universal island, and electric sliding seats are properly utilized, a space that can be easily moved to the driver's seat and passenger seat is created, so that it can cope with the discomfort of getting off, which is easy to encounter when parking.

 

In addition, it has a practical loading space through the front trunk provided in the engine room seat of the internal combustion locomotive and the trunk that can maximize space by moving the two-row electric seats.

 

In addition to the column-type electronic shifting lever (SBW) applied behind the steering wheel, the indoor display integrated through the advanced construction method that covers the 12-inch cluster and 12-inch infotainment system screen with one glass not only enhances the user's operation convenience, but also enhances the interior space. Make it look wider.

 

Application of eco-friendly materials and colors for sustainability

 

Hyundai Motor Company delivers differentiated sensibility by applying eco-friendly materials and colors that reflect the sustainability of the IONIQ brand's vision to IONIQ 5.

 

The interior of the IONIQ 5 uses eco-friendly and recycled materials in various places. The door trim, door switches, and crash pads are painted with bio-oil components extracted from plants such as rape flowers and corn, and the sheet is made of fabric containing yarn made using bio-components extracted from sugar cane and corn.

 

In addition, fabrics made from yarns made by processing recycled transparent PET bottles were applied to the seats and door armrests (armrests), and paper materials with the lightness of paper and natural appearance were used for the door garnish.

 

In addition, by using eco-friendly processes such as the use of vegetable oils from the leather dyeing process for sheet manufacturing, it has enabled a sustainable method to be applied in a wider variety of areas.

 

The interior and exterior colors were inspired by nature. The exterior color is △Atlas white, which symbolizes the cleanliness of the environment △Gravity gold matte that embodies the warmth transmitted from pure light and the new electric vehicle technology that exists in the virtual space in metallic colors △The clear sky and refreshing pole of the pole Lucid Blue Pearl with the feeling of the wind △ Mystic Olive Green Pearl that expresses the mystery with the natural color of the earth △ Including 5 nature-friendly colors such as Digital Till Green Pearl, which shows the coexistence of the purity of natural mineral crystals and future-oriented technology △ There are 9 types of Phantom Black Pearl, Cyber ​​Gray Metallic, Galactic Gray Metallic, and Shooting Star Gray Matte.

 

The interior color is △ Dark Pebble Gray Two Tone, which expresses the pebbles of the river, △ Terra Brown / Mud Gray Two Tone (for domestic use only) inspired by the soil and sea tidal flats. It is operated in two types, △Obsidian Black Mono Tone △Dark Teal Green Two Tone.

 

Dynamic and efficient driving performance and enhanced crash safety of exclusive electric vehicles

 

Hyundai Motor Company operates the Ioniq 5 in two models, a long range with a 72.6 kWh battery and a standard with a 58.0 kWh battery.

 

The maximum driving distance for a single charge is 410 to 430 km based on the long-range rear-wheel drive model (the result of our laboratory as measured by a domestic certification method), and in the case of 350 kW super-fast charging, 80% of the battery capacity is charged within 18 minutes and 5 minutes It can travel up to 100 km on charging (based on European certification WLTP).

 

The motor installed on the rear wheels is a maximum output of 160kW and a maximum torque of 350Nm, and a four-wheel drive method can also be selected by adding a front-wheel motor depending on the trim (the sum of the four wheels is a maximum output of 225kW and a maximum torque of 605Nm).

 

In the case of the long-range all-wheel drive model, it takes 5.2 seconds from a standstill to 100 km/h per hour, allowing you to experience dynamic driving performance (measured by our laboratory).

 

In addition, Hyundai Motor Company is equipped with a Disconnector Actuator System (DAS) that can separate or connect the motor and drive shaft according to the driving situation, and freely switch between 2WD and 4WD driving methods, minimizing unnecessary power loss and enabling efficient driving. Made it possible.

 

In addition, with the application of E-GMP, the heaviest battery is placed in the lower center of the vehicle, lowering the center of gravity and placing it in the center, as well as applying the rear 5-link suspension to the R-MDPS (rack-driven power steering) for handling and ride comfort. All of the basic performance that a car should have, such as driving stability, has improved.

 

In addition, specifications for efficient electric vehicle driving were installed in the Ioniq 5. The heat pump system is a technology that minimizes the reduction of the driving distance of an electric vehicle, which is greatly affected by winter temperatures, and uses waste heat generated from electric parts such as drive motors for indoor heating to minimize battery power consumption.

 

Smart Regenerative System 2.0 is a function that automatically adjusts the regenerative braking amount using the traffic flow ahead and navigation map information. When traffic congestion is expected or the vehicle in front is close, the amount of regenerative braking is automatically increased, and when the traffic is smooth, the amount of regenerative braking is lowered to enable efficient driving.

 

In addition, Hyundai Motor Company has applied a collision load distribution structure to the front of the vehicle to minimize the deformation of the passenger compartment, thereby focusing on collision safety to protect the occupants.

 

For battery safety, aluminum reinforcement is applied to the battery protection section at the bottom of the vehicle, and hot stamping members are reinforced at the front and periphery of the battery to enhance collision safety. In addition, the cooling block separation structure was applied to prevent coolant from flowing into the battery, ensuring safety even in the event of coolant leakage due to collisions.

 

New technology that provides convenient charging and a new electrification experience

 

The world's first 400V/800V multi-fast charging system, which can use various charging infrastructures, is applied to IONIQ 5.

 

This multi-quick charging system uses the vehicle's drive motor and inverter to boost the 400V voltage supplied from the charger to 800V optimized for the vehicle system, enabling stable charging.

 

With the 400V/800V multi-fast charging system installed, Ioniq 5 customers can use not only the ultra-fast charging infrastructure of the 800V charging system, but also a general 400V charger, freeing them from charging stress.

 

The V2L function, which can supply general power (220V) to the outside of the vehicle, is a key element that Ioniq 5 provides to customers with a new electrification experience and an opportunity to confirm the new possibility of using electric vehicles as a moving energy source.

 

The V2L function provides 3.6kW of power consumption, which is higher than that used in ordinary homes, allowing you to use home appliances and electronic devices without restrictions in various external environments such as outdoor activities or camping places.

 

In addition, V2L is a function that allows you to use the battery of an electric vehicle as a household power source in an emergency in the future, or charge the battery during a time when power consumption is low, so that you can enjoy the future energy life in advance of consumption and even transactions.

 

In addition, the charging convenience is enhanced by applying the PnC (Plug and Charge) function, which allows you to automatically start charging by automatically performing authentication and payment immediately after connecting the electric vehicle charging cable. The PnC function can be used after pre-identification and card registration through a separate app application.

 

Securing a higher level of driving safety and convenience with various advanced driver assistance systems

 

Ioniq 5 secured safety and convenience by applying a variety of advanced driver assistance systems that can protect passengers from dangers inside and outside the vehicle, including advanced autonomous driving technology based on active safety.

 

△ Forward Collision Avoidance Assistance (FCA) that automatically brakes when there is a risk of collision with oncoming vehicles from the left or right of the intersection, and automatically assists in avoidance steering when a risk of collision is detected because a pedestrian enters the edge of the lane while driving. △ Highway Driving Assistance 2 (HDA 2), which not only drives on expressways and automobile roads, but also helps to change lanes with steering control when the turn indicator switch is operated, or responds to vehicles that intervene in a short distance even in congestion driving at low speed, is safe and convenient driving. Help.

 

In addition, navigation-based smart cruise control that automatically reduces the speed before entering in the safe speed section or curve section to drive at a safe speed according to the road conditions when driving on the highway, and returns to the original speed after passing through the safe speed section or curve section ( NSCC) was also applied.

 

In addition, △ Lane Departure Prevention Assistance (LKA) △ Rear Collision Avoidance Assistance (BCA) △ Safe Exit Assistance (SEA) △ Intelligent Speed ​​Limit Assistance (ISLA) △ Driver Attention Warning (DAW) △ High Beam Assistance (HBA) △ Rear Crossing Collision Avoidance Assistance (RCCA), Lane Maintenance Assistance (LFA), and Remote Smart Parking Assistance (RSPA) are installed to improve the safety and convenience of driving.

 

Convenience and air-conditioning technology and state-of-the-art infotainment system that provides the optimal use environment

 

Hyundai Motor Company secured the optimal environment for use by applying various convenience and air conditioning technologies and state-of-the-art infotainment systems to Ioniq 5.

 

The digital key enables vehicle entry and starting through a smartphone application without a smart key, while the built-in cam records video with the front and rear cameras installed inside the vehicle, and can be linked with the infotainment system screen or smartphone. It allows you to check the video.

 

Advanced rear-seat passenger notification is a technology that detects when a passenger is in the rear seat of a vehicle with an indoor radar sensor and then provides a notification to the driver through a cluster or text message. The air conditioning system for the best indoor environment creates a comfortable space.

 

In the active air purifier system, the sensor monitors the air quality in the vehicle in real time, displays the level of fine dust in four colors, activates the air cleaning mode according to the concentration of the fine dust, and purifies the indoor air.The After Blow system 30 minutes after the engine is turned off, the fan is operated to dry the inside of the air conditioner to remove moisture, thereby reducing indoor air conditioner odor and germs.

 

An emotional cluster graphic theme suitable for electric vehicles and specifications that help with convenient electric vehicle life were also applied to Ioniq 5.

 

△Paper (Jong-e) cluster graphic user interface (GUI) that provides a variety of vehicle information using the pure nature of paper as a design theme, using vibrant colors of nature △Displays real-time electric vehicle charging station information on the main navigation map screen. , Function to provide driving distance information when the button at the top is selected △VESS charging information voice notification that informs the battery charging status such as electric vehicle charging start, reservation charging standby, etc. through the VESS (Virtual Engine Sound System) speaker △ A natural and simple welcome/goodbye sound source reflecting the characteristics of an electric vehicle and a sound exclusively for starting on/off provide a new experience of an electric vehicle.

 

In addition, IONIC 5 has △ voice recognition complex control function △ easy payment in the vehicle △ customer-friendly connected car services such as car-to-home. △ Calendar linkage △ Ballet mode △ Navigation wireless update (OTA, Over-the-Air) And features that maximize user convenience are applied.

 

Ioniq 5 domestic pre-contract starts on February 25th

 

Hyundai Motor Company will begin pre-contracting for the Ionic 5 in Korea from February 25th.

 

Ioniq 5's pre-contract is for two long-range models, and the price is in the early 50 million won range and the prestige mid 50 million won (before electric vehicle tax benefits, based on individual consumption tax of 3.5% / Standard model contract schedule and overall price) The fixed price of the model and the price after tax benefits will be disclosed later).

 

If the individual consumption tax benefits applied to electric vehicles (up to 3 million won) and purchase subsidy (12 million won, based on Seoul city) are reflected, it is expected that the Long Range Exclusive Trim can be purchased at the end of the 30 million won range.

 

Customers who have signed a pre-contract will be given the benefit of installing an indoor V2L, a custom item, for free to 500 people through a lottery.

 

In accordance with the pre-contract, Hyundai Motor Company plans to release a TV commercial that shows the new technology and experience of Ioniq 5. This video, which expresses a journey to a new world through a flight concept with the theme of “a new era of mobility full of the first experiences,” is scheduled to air on February 25.

 

Ioniq 5 advanced driver assistance system and infotainment specifications are detailed as follows.

 

Advanced Driver Assistance System

 

Lane departure prevention assistance (LKA) warns you if you leave the lane without moving the turn indicator switch while driving over a certain speed, and automatically assists steering when a lane departure is detected to help you avoid leaving the lane.

 

When the turn indicator switch is moved to change lanes, the Rear Collision Prevention Assistance (BCA) warns when a risk of collision with the rear vehicle is detected, and automatically controls the vehicle when the risk of collision increases even after the warning, helping to avoid collision.

 

The Safe Exit Assistance (SEA) warns when a vehicle approaching from the rear side is detected when the passenger opens the door to get out of the vehicle after stopping, and the electronic child lock is activated to help prevent the door from opening.

 

Intelligent Speed ​​Limit Assistance (ISLA) alerts you when driving exceeding the speed limit information from the front camera or navigation and adjusts the driving speed.

 

Driver Attention Warning (DAW) displays the driver's attention driving status while driving, and warns when the driver's attention level is marked as'bad'.

 

The high beam assist (HBA) automatically turns on/off the high beam by recognizing the ambient light source and illuminance, such as the lamp of the vehicle opposite or the vehicle in front.

 

Rear Cross Collision Prevention Assistance (RCCA) warns when a risk of collision with oncoming vehicles from left/right is detected while reversing, and automatically assists in braking when the risk of collision increases even after the warning.

 

Lane Keeping Assist (LFA) helps you drive while maintaining the center of the lane, and when the lane is not recognized, it recognizes the vehicle ahead and assists in steering for a certain period of time.

 

Remote Smart Parking Assistance (RSPA) helps you park and unload remotely from outside the vehicle.

 

Infotainment system

 

Voice recognition complex control is a function that can simultaneously control the air conditioning temperature setting, heating wire/ventilation seat, and steering wheel heating wire with one command.

 

In-vehicle simple payment enables easy payment through the vehicle infotainment system screen without a separate card when paying at affiliated charging stations or parking lots.

 

K-to-Home is a function that allows the vehicle to check and control the status of home IoT devices such as lighting and air conditioners in the house.

 

Calendar linkage informs you of the departure time in advance, taking into account traffic conditions, if you set the destination on your smartphone.

 

Valet mode is a function that protects personal information when parking by proxy, and allows you to understand the vehicle's travel time and current location.

 

Navigation Over-the-Air Update (OTA) allows software updates to be downloaded and installed over the air.

 

penfree1@hanmail.net

 

닉네임 패스워드 도배방지 숫자 입력
내용
기사 내용과 관련이 없는 글, 욕설을 사용하는 등 타인의 명예를 훼손하는 글은 관리자에 의해 예고 없이 임의 삭제될 수 있으므로 주의하시기 바랍니다.
 
광고
스타화보
배우 전여빈, 한층 물오른 비주얼과 미모로 시선집중